PERAN KOMUNIKASI KELUARGA DALAM MENGONTROL PENGGUNAAN GADGET PADA ANAK USIA DINI DI KECAMATAN PERCUT SEI TUAN

Main Article Content

Afni Apriani
Nursapia Harahap

Abstract

Family communication is inseparable from the relationship between parents and children. In a family, not only parents but also children use gadgets. In fact, almost the average parent associates the use of gadgets with early childhood. Of course this is a challenge in establishing good communication so that parents can control the use of these devices so that their use remains within reasonable limits. This study aims to determine the role of communication used by parents in controlling the use of gadgets in early childhood in Percut Sei Tuan District. In this study used a qualitative method with a phenomenological approach. Then the researcher obtained the data by using observation, interview and documentation techniques. The source of information in this research is Percut Sei Tuan's parents. Data analysis was carried out descriptively and variation techniques and reliability tests were used for validity. The results of this study indicate that in a family, parents control the decision-making process about what children do.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Apriani, A., & Harahap, N. (2023). PERAN KOMUNIKASI KELUARGA DALAM MENGONTROL PENGGUNAAN GADGET PADA ANAK USIA DINI DI KECAMATAN PERCUT SEI TUAN. Jurnal Indonesia : Manajemen Informatika Dan Komunikasi, 4(3), 1083-1091. https://doi.org/10.35870/jimik.v4i3.337
Section
Articles
Author Biographies

Afni Apriani, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Program Studi Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Kabupaten Deli Serdang, Provinsi Sumatera Utara, Indonesia

Nursapia Harahap, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Program Studi Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Kabupaten Deli Serdang, Provinsi Sumatera Utara, Indonesia

References

Apsarini, E. P., & Rina, N. (2022). Pola Komunikasi Orang Tua Tunggal dalam Konsep Diri Remaja Akhir. Medium, 10(1), 41-53. DOI: https://doi.org/10.25299/medium.2022.vol10(1).9031

Saskara, I. P. A., & Ulio, S. M. (2020). Peran komunikasi keluarga dalam mengatasi “toxic parents” bagi kesehatan mental anak. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 125-134. DOI: https://doi.org/10.25078/pw.v5i2.1820.

Rahmawati, R., & Gazali, M. (2018). Pola komunikasi dalam keluarga. Al-Munzir, 11(2), 327-245. DOI: http://dx.doi.org/10.31332/am.v11i2.1125.

Sari, C. P., & Fitri, N. A. (2018). Komunikasi Keluarga Dalam Hubungan Jarak Jauh Pada Mahasiswa Perantau Di Kota Lhokseumawe. Jurnal Jurnalisme, 7(2), 136-157. DOI: https://doi.org/10.29103/jj.v7i2.2932.

Bala, M. E., Senduk, J., & Boham, A. (2015). Peran Komunikasi Keluarga dalam Mencegah Perilaku Merokok bagi Remaja di Kelurahan Winangun Kecamatan Malalayang Kota Manado. Acta Diurna Komunikasi, 4(3). pp. 1–11.

Nurliana, N., & Aini, N. (2021). Dampak Gadget Terhadap Komunikasi Orang Tua Dan Anak Dalam Keluarga Di Tk Negeri Pembina Kecamatan Lut Tawar. Jurnal As-Salam, 5(1), 101-109. DOI: https://doi.org/10.37249/assalam.v5i1.247

Pangastuti, R. (2017). Fenomena gadget dan perkembangan sosial bagi anak usia dini. Indonesian Journal of Islamic Early Childhood Education, 2(2), 165-174. DOI: https://doi.org/10.51529/ijiece.v2i2.69.

Nurhidayah, I., Ramadhan, J. G., Amira, I., & Lukman, M. (2021). Peran orangtua dalam pencegahan terhadap kejadian adiksi gadget pada anak: literatur review. Jurnal Ilmu Keperawatan Jiwa, 4(1), 129-140. DOI: https://doi.org/10.32584/jikj.v4i1.787.

Putri, L. D. (2021). Waspadai dampak penggunaan gadget terhadap perkembangan sosial anak usia dini. Jendela PLS: Jurnal Cendekiawan Ilmiah Pendidikan Luar Sekolah, 6(1), 58-66. DOI: https://doi.org/10.37058/jpls.v6i1.3205.

Hidayati, R. (2020). Peran orang tua: komunikasi tatap muka dalam mengawal dampak gadget pada masa golden age. Source: Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(2). pp. 1–10. DOI: https://doi.org/10.35308/source.v5i2.1396

Subarkah, M. A. (2019). Pengaruh gadget terhadap perkembangan anak. Rausyan Fikr: Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 15(1). pp. 125–139. DOI: http://dx.doi.org/10.31000/rf.v15i1.1374

Ginting, C. S. B., & Aprianti, A. (2022). Komunikasi Keluarga Orang Tua Tunggal Mengenai Pendidikan Seksual Remaja Laki-Laki. Syntax Literate; Jurnal Ilmiah Indonesia, 7(10), 16072-16084. DOI: https://doi.org/10.36418/syntax-literate.v7i10.11268.

Syafrina, annisa E. and Alfarisi, M.R. (2021) ‘Penggunaan Media Sosial Facebook sebagai Sarana Komunikasi dan Informasi di Kalangan Remaja: Studi Deskriptif pada Remaja di Alamanda Regency Blok M. 5 RT. 005/27’, Jurnal Komunikasi, Masyarakat dan Keamanan, 3(2), pp. 17–28

Susanti, T., Ulandari, D., Alfikri, A. Z., Sari, L. N. I., & Ahmad, M. (2022). Peran Komunikasi Orang Tua dalam Penanganan Kecanduan Gadget pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(4), 4778-4792. DOI: https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i4.6234.

Harahap, N. (1959). Penelitian Kualitatif, Nucl. Phys., 13(1), pp. 104–116.

Dini, J. P. A. U. (2022). Strategi pendidik dalam menumbuhkan karakter jujur pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 261-270. DOI: https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.1208.

Saputri, A.D., Saputri, A.D. and Pambudi, D.A. (2018). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Kemampuan Intraksi Sosial Anak Usia Dini, The 3rd Annual Conference on Islamic Early Childhood Education, pp. 265–278.


Alia, T. (2018). Pendampingan Orang Tua pada Anak Usia Dini dalam Penggunaan Teknologi Digital, POLYGLOT, 14, pp. 65–78.

Lubis, M.A., Azizan, N. and Ikawati, E. (2020). Persepsi Orang Tua Dalam Memanfaatkan Durasi Penggunaan Gadget Untuk Anak Usia Dini Saat Situasi Pandemi Covid-19, Jurna l Kajian Gender dan Anak, 04(1).